Skip to main content

apollinaire

MAIS C’EST QUI, APOLLINAIRE ?
A :
Mais enfin, c’est qui, Guillaume Apollinaire ?
Quelle ignorance que ne le connaitre guère ?

B :
J’ai entendu parler que c’est un écrivain
Qui met en valeur l’avion et le train
A :
Mais non! Un poète, pas un écrivain
Un peintre, un artiste, mais jamais écrivain

Ce style classique, qu’on fait sa devise
N’est pour lui, qu’une grande méprise

Le vieux sujet de poésie- l’amour
La peine, et la souffrance de l’amour

La mort, la Méduse, l’écoulement du temps
On en a beaucoup parlé depuis bien longtemps

La femme qui est la donneuse de mort
Il en parle lais en changeant le ressort

Ce n’est plus de lyrisme, d’allégorie, de ballade
Ses poèmes ont pour intention, nous rendre malade

Mais ne vous trompez pas- ce n’est pas son but
«Je m’émerveille » se dit-il comme il débute

C’est lui qui imagine toujours l’imaginable
De jongler avec des mots, il en est capable

La Tour pour lui, se transforme en bergère
Il parle du quotidien d’une façon légère

C’est lui qui ose s’adresser au grand Pope
En causant de la religion en Europe

Et quand l’attend le plus moins le lecteur
Il mentionne le record de Christ en hauteur

C’est lui le peintre dont je vous ai parlé
Plus de peinture avec des mots, ça c’est passé

Il y ajoute une dimension assez littérale
En faisant un calligramme- dessin verbal

C’est lui, le cubiste comme ses amis peintres
Il exclame « Moi aussi, je suis peintre»

Ce cubiste juxtapose bien nombre de choses
Le beau, il le mêle avec le morose

C’est lui qui compare les yeux de son amour
Avec les colchiques, un venenum dur

Ses ongles sont les beaux pétales de rose
Mais quelle image! La terre jonchée de ces roses ?

C’est lui qui mêle tout- le passé, le futur
Et aussi le présent, nous y propose un tour

Autour de ville, du ciel, de l’enfer, du monde
Invitant aussi les personnages d’autres mondes

En jouant le double de ‘tu’ et de ‘moi’
Il laisse le lecteur en un petit désarroi

Mais une fois entrée dans son monde de malaise
Qui a plus l’envie d’être à l’aise ?

-Niralee

Comments

  1. wow!!!!!!
    tu as fais beaucoup de peine,
    pour ecrire ce poeme,
    maintenant tout le monde connait qui est ce grand ecrivain,
    celui qui met en valeur l'avion et le train.
    un auteur d'ALCOOLS,
    qui mene une foule.

    ReplyDelete
  2. l'appréciation d'un poème
    en forme d'un poème
    qu'est-ce que nous faisons?
    est-ce à "khoobsurat" que nous jouons?
    crois qu'il faut toujours y jouer
    faut faire tout pour s'ameliorer!

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

मीठा अचरज - 2

When one travels by train (all Mumbaikars take it as a given that “train” naturally implies THE local train), one always has a bagful of experiences to share, some good, some bad, some simply…strange. Today’s experience was strange but rather pleasant! I was sitting in the train, staring out of the window, when one of the ladies sitting opposite me, called out, “Ashish” (name not changed) in the direction where I could not see who this Ashish was. (Now, as a woman, when you hear a man’s name in the ladies’ compartment, the brave side of you immediately takes on guard while the timid side hopes it is just a kid that you will have to face). But I was completely taken aback to see that this Ashish was a eunuch! She comfortably came and sat next to me. I just kept staring at those two women (trying hard not to be caught while doing so), who were so sweet, so kind with her (I think it is only justified to say “her”). They started discussing everything from mundane chores to family matters t

L’Amour Courtois: Really a phenomenon of just the Middle Ages?

After the “epopee” or epic that greatly valorizes the honor of a chevalier who dies in the battle field, literature took on a new dimension, with love playing an essential role. The chevalier was now more eager to prove his worth to his mistress than to his land. It was not just important to love but win his love over the others. Almost ten centuries later, the concept of love, for men, does not seem to have changed much. This is especially true for Indian men (am not commenting on others as I hardly know any). L’amour courtois rejects all kinds of indiscretion and also any hasty confession of love, everything has to be done as per a “code of conduct”: friendship --> courtship (the most important and probably also the longest lasting stage) --> love. Is it related to the masculinity of men and their perpetual need to prove it to themselves and to others? Even in today’s age, men prefer a woman who plays the role of the Dame courtoise, or of the Indian “devi” in the Indian context

post-calamity effects

Not a very happy occasion to write. Yet another page of Mumbai’s history has been colored in black ink. Yet another series of blasts! The tough Mumbai spirit was again put to test. And the strong Mumbaikar once again took control over the situation. People came out on the roads and helped their brethren. The ones who survived the blasts called friends and family to check if they had survived it too. Some emotional fools, too shocked even to make those calls, sat and cried. And the not-so-emotional fools gave them a piece of their mind. Some others made their cries loud enough to be heard by the government. The government, in turn, turned a deaf ear to people’s chaotic cries and said, “Things like these happen, they can’t really be controlled.” And for Kasab, it was actually like, फूल क्या तेरे कदमों में हम भेंट अपने सरों की चढ़ा जायेंगे Done with a series of actions that usually follows such an attack! Yeah! It has become such a usual thing for us! Tomorrow morning, after the high ti