Skip to main content

मीठा अचरज

मुंबई, और ख़ास कर भारतवर्ष में अनेक वर्ष रहने के बाद शायद ही किसी को किसी चीज़ का आश्चर्य होता है. पर हाँ, कभी-कभी ऐसा कुछ हो जाता है, कोई ऐसा मिल जाता है, जिससे मन में एक मीठा अचरज हो उठता है, दिन में एक रौशनी सी भर जाती और चहरे पर एक मुस्कान छा जाती है :)

ऐसा ही कुछ आज सुबह मेरे साथ हुआ. लोकल में सर की क्लिप से लेकर पैर के जूतों तक सब कुछ बेचनेवाले सुबह से शाम तक दिखाई पड़ते हैं. आज सुबह लडिज़ स्पेशल में एक औरत साबूदाना वडा, खिचड़ी, पोहा इत्यादि बेचने आई. नीली सलवार और फूलों वाली सफ़ेद कमीज़. छोटा कद मगर कद से कई ज्यादा ऊँची आवाज़. चहरे पर गज़ब का तेज़. "जल्दी बोलो, मैडम" की धुन से उसने पूरा डब्बा बाकायदा हिला रखा था. मैं एक कोने में खड़ी अख़बार पढ़ रही थी, वो छोड़ कर मैं तो बस उसकी फुर्ती देखती ही रह गयी. एक पल यहाँ तो एक पल वहाँ. बगल में दो चेन वाला पर्स टांग रखा था. उसका झोला मानो कोई अक्षय पात्र हो उस तरह चीज़ें उस में से निकलती ही जा रही थी. उसने सब कुछ इस सहुलियत से सजा रखा था की कोई भी चीज़ लेने-देने में उसे दस सेकंड से ज्यादा न लगे. अँधेरी और सान्ताक्रुज़ के बीच उसने हमारे डिब्बे की कितनी ही औरतों का पेट भर उन्हें लंच टाइम तक के लिए निश्चिंत किया और स्टेशन आते ही मानो नदारद हो गयी.

इतनी भाग-दौड़ के बीच भी उसके माथे पर कोई शिकन न पद रही थी. उसको रोज़ देखने वाली कई औरतों में से एक ने मज़ाक करते हुए कहा, "तेरी आवाज़ तो सुने दे जाती है पर कुछ खरीदना हो तो तू दिखाई नहीं देती! कल से ऊँची एडी की चप्पल पहन कर आना." उस पर वो ठहाका मर कर बोली, "ऊँची एडी की चप्पल तो मैं पहन लू, पर ट्रेन में चढ़ते हुए कहीं गिर गयी तो?"

उसका नाम तो पूछने का मुझे कुतूहल ज़रूर हुआ लेकिन उसके पास शायद ऐसी बेकार बातों के लिए फुर्सत न होगी यह सोच कर मैंने अपना इरादा बदल दिया. और उसका नाम जानना वैसे ज़रूरी भी न था. हम चाहें तो उसे "प्रेरणा" बुला सकते हैं. :)

Comments

  1. yeh jankar acha laga ki humari sabhyata ab tak barkaraar hai :)

    ReplyDelete
  2. kaafi pyaara vivran [aur abubhav bhi] hai..:)!

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

मीठा अचरज - 2

When one travels by train (all Mumbaikars take it as a given that “train” naturally implies THE local train), one always has a bagful of experiences to share, some good, some bad, some simply…strange. Today’s experience was strange but rather pleasant! I was sitting in the train, staring out of the window, when one of the ladies sitting opposite me, called out, “Ashish” (name not changed) in the direction where I could not see who this Ashish was. (Now, as a woman, when you hear a man’s name in the ladies’ compartment, the brave side of you immediately takes on guard while the timid side hopes it is just a kid that you will have to face). But I was completely taken aback to see that this Ashish was a eunuch! She comfortably came and sat next to me. I just kept staring at those two women (trying hard not to be caught while doing so), who were so sweet, so kind with her (I think it is only justified to say “her”). They started discussing everything from mundane chores to family matters t

L’Amour Courtois: Really a phenomenon of just the Middle Ages?

After the “epopee” or epic that greatly valorizes the honor of a chevalier who dies in the battle field, literature took on a new dimension, with love playing an essential role. The chevalier was now more eager to prove his worth to his mistress than to his land. It was not just important to love but win his love over the others. Almost ten centuries later, the concept of love, for men, does not seem to have changed much. This is especially true for Indian men (am not commenting on others as I hardly know any). L’amour courtois rejects all kinds of indiscretion and also any hasty confession of love, everything has to be done as per a “code of conduct”: friendship --> courtship (the most important and probably also the longest lasting stage) --> love. Is it related to the masculinity of men and their perpetual need to prove it to themselves and to others? Even in today’s age, men prefer a woman who plays the role of the Dame courtoise, or of the Indian “devi” in the Indian context

dosar

Dosar- The Companion- A 2007 entry for the Cannes International Film Festival, this film gives several reasons for it to be one of the seven films selected that year. Functioning through three plots, the thread that weaves them together is marital fidelity. Dosar is the story of Kaushik (Prosenjit Chatterjee) who cheats on his wife Kaberi (Konkana Sen Sharma). He is caught when he and his mistress meet with a car accident that kills her on the spot while he is left seriously injured. What strikes the audience first and foremost is the making in black n white. The classic look makes the film extremely appealing, and one is tempted to ponder upon the director’s decision to try his hands on this technique when blinding colors seem to be imperative to make a good film. It seems to make sense to use B&W for a theme that has appeared in art and literature since time immemorial! But he would not be Rituparno Ghosh if he didn’t make something magical out of this ordinary theme. It’s not ju